Schoolkalender

Marnix' blitse schoolkalender is een productie van Marnixring Torhout 2005-06, met cartoons van  O-SEKOER en taaltips van Ward Baert


Het ging er leuk toe in de vakantie!

Het is vandaag op de dag af vier jaar geleden dat... (niet: dag op dag)




Heb je een balpen bij je? (Ja hoor: iets bij zich hebben!)


Van nu af aan ( niet:voort) moet je weer studeren!


Misbruik stel je aan de kaak. Mensen klaag je aan.


Ik ben er geweest.


Daar ga ik mee akkoord. (Of: ik ben het met je eens...)

Dat avondwerk van jou lijkt nergens naar! Het komt niet te pas!



Ik sta bij hem in een goed blaadje.


Het examen was niet voor de poes!


Ze hebben een goeie trainer in de arm genomen.
(En... trainen rijmt op lenen!)


Rij nooit met losse handen!


Hij zit in nesten...


Hij refereerde terloops aan de gebeurtenissen...


Varkens zijn vies. De leraar is gewoon humeurig...


Neem je de autoweg naar Brugge?


Hier bouwt een projectontwikkelaar flats.


De leraar is allergisch voor krijt.


Gelukkig kwam hij me ter hulp!


Dat loopt met een sisser af!


Wanneer halen ze het grofvuil op?


Nu ga je toch buiten je boekje!


Handel steeds naar eer en geweten (niet: in)


Je mag niemand bevoordelen of benadelen...


Zijn pa is een welgesteld zakenman. (niet: welstellend)


Ik spreek uit ondervinding.


Dat staat te bezien...


Toen we in Kortrijk aankwamen (niet: toekomen)

We zaten in de trein naar Kortrijk. (Erop? Niet doen!)


Joepie! Vakantie! (Verlof is een toelating om...)


Dit schooljaar? Je bracht het er goed af ! (niet:... van af)


Nog anderhalve week en dan...


We spreken af aan het wachthuisje bij de bushalte.


 Nee, je hebt het verkeerd. Gezelle is geen renner!

Ik bel je zodra ik iets weet.. (niet van zodra...)


Hebben jullie thuis een borrelbad?


Ik stap uit in Brussel-Noord. (niet: af)


Het is een doorwinterd zakenman.


Reacties

Populaire posts van deze blog

More than 300 Awards....